دوره تسهیلگری مقدماتی

ما فکر می‌کنیم ورود کتاب خوب به مدارس و جمع‌های کودکان و نوجوانان، از آن‌ها افراد توانمندتری می‌سازد. برای همین سراغ طراحی این دوره برای علاقه‌مندان به تسهیلگری کودکان و نوجوانان رفتیم تا فرایند کتابخوانی عمیق‌تر، لذت‌بخش‌تر و گسترده‌تر در این جمع‌ها اجرا شود.

فیلم‌های آموزشی هر بخش به صورت هفتگی در دسترس شما قرار می‌گیرند تا فرصت کافی برای یادگیری و مطالعه داشته‌باشید.

* در طول این دوره لازم است دو کتاب “کلیدهای گفتن و شنیدن با کوکان و نوجوانان” و “بازخوانی پائولو فریره” را بخوانید.

  • به همراه تمرین و پروژه عملی
  • ظرفیت نامحدود
  • محتوای ویدیویی و آفلاین
  • ارائه پشتیبانی
  • دسترسی به صورت محدود (۶ هفته)

مدت زمان دوره

۵ ساعت | ۱۴ ویدیو ۲۰ دقیقه‌ای

زمان شروع دوره

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

هزینه‌ی دوره

۱ میلیون تومان

نحوه‌ی دسترسی به محتوای دوره

با استفاده از اپلیکیشن SpotPlayer
هر لایسنس به یک دستگاه اختصاص دارد (۲ ماه دسترسی)

کتاب اول

آدل فابر و الین مازیلیش در این کتاب از تجربیات خود در برقراری رابطه کلامی با کودکان و نوجوانان سخن گفته‌اند. آنها در نگارش این کتاب از تجربیات شش ساله خود در گروه‌های مشاوره‌ای با پدر و مادرها کمک گرفته‌اند. آنها در این کتاب درباره نکاتی کلیدی مانند کمک به کودکان برای بیان احساسات، جلب همکاری کودک، جایگزین‌های تنبیه، تشویق به استقلال، تحسین و تمجید از کودک و نکات مهم دیگری درباره تعامل با کودکان سخن گفته‌اند.

کتاب دوم

پائولو فریره با این‌که یکی از مطرح‌ترین چهره‌های روانشناسی تعلیم و تربیت است، اما تقریبا در ایران ناشناخته است. یکی از دلایل ناشناخته بودن اندیشه‌های فریره کمبود منابع به زبان فارسی است. از سوی دیگر به دلیل تسلط فریره به فلسفه و سیاست، دیدگاه‌های او چنان آمیخته به روانشناسی، جامعه‌شناسی، سیاست و حتی اقتصاد است که درک بسیاری از مفاهیم و اندیشه‌های او تحت تأثیر هگل، مارکوزه، فیلسوفان مکتب فرانکفورت و حتی تحت تأثیر دیدگاه‌های ارنست چه‌گوارا است. در کتاب حاضر اندیشه‌های پائولو فریره مورد بازخوانی قرار گرفته است.

پخش ویدیو

دوره برای چه کسانی مناسب است؟

  • معلمان، مربیان، والدین، کتابداران
  • کسانی که به کتاب خواندن و فعالیت‌های گروهی با کودک و نوجوان علاقمندند
  • آن‌ها که مشتاق خواندن کتاب‌های خوبند.

دوره برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • کسانی که حوصله‌ی خواندن کتاب کودک و نوجوان ندارند
  • آنان‌که فکر می‌کنند درباره کار با کودک و نوجوان آن‌قدر بلدند که دیگر نیاز به یادگیری ندارند!
  • آن‌ها که مشتاق خواندن داستان نیستند.

سرفصل‌های دوره

۱. انواع ادبی کتاب‌های کودک و نوجوان

اصلی‌ترین ابزار جمع‌خوانی‌ها کتاب‌ها هستند و شناخت و تشخیص انواع گوناگون کتاب‌ها کمکمان می‌کند تا بتوانیم با توجه به نیازهای مختلفِ جمع، کتاب مناسب را انتخاب کنیم.

۲. تسهیلگری چیست و چگونه‌ انجام می‌شود؟

تسهیلگری نوعی تعامل است که حداقل دو تفاوت عمده با الگوهای رایج معلمی دارد. در این بخش به روش‌های تسهیلگری می‌پردازیم و تفاوت‌ها و بایدها و نبایدهای آن را بررسی می‌کنیم.

۳. ساز و کار طراحی فعالیت‌ براساس کتاب‌ها

در بخش سوم به روش‌های متنوع طراحی فعالیت بر اساس کتاب‌ می‌پردازیم. ما می‌خواهیم کتاب‌ها را به مجموعه‌ای از فعالیت‌های لذت‌بخش و متنوع تبدیل کنیم تا فرصتی بسازیم برای تقویت مهارت‌های سواد زندگی.

۴. راهبردهای تعامل با کودک و نوجوان

در بخش آخر به چگونگی برقراری یک ارتباط سالم و موثر با کودک و نوجوان می‌پردازیم. دو مهارت بسیار ضروری در ارتباط شنیدن است و گفتن. چگونه کودکان و نوجوانان را بشنویم و چگونه با آنها گفتگو کنیم تا در ارتباط آسیب نزنیم و موثر باشیم.

فریبا اقدامی | مدرس دوره

از چه کسی یاد می‌گیری؟

فریبا اقدامی از سال ۱۳۷۸ تاکنون گروه‌های کتابخوانی بسیاری را شکل داده توانسته‌اند سال‌ها کنار هم بمانند و دستاوردهایی ارزشمند بسازند.
او ۲۲ سال در مدارس مختلف با کودکان و نوجوانان فعالیت‌های کتابخوانی مستمر و پایدار داشته، بی‌آنکه زنگ اختصاصی برای کتابخوانی به او داده‌شده‌باشد. پس با نگرانی‌ها و موانع و چالش‌های خواندن در مدارس و در نظام کنکورمحور کنونی کاملا آشناست و دانش‌آموزان بسیاری در دل همین نظام، لذت خواندن را در کلاس‌های او تجربه‌کرده‌اند.
 همچنین او در طی دو دهه با معلمان و مربیان در شهرها و روستاهای مختلف تعامل داشته و کوشیده تجربه‌های خود را انتقال دهد.
او موسس سازمان مردم‌نهاد جهک و موسسه ازتا ست که هر دو مشخصا در زمینه‌ی کتابخوانی فعالیت‌های متنوع داشته و دارند.

دوره برگزار شده
0 +
شرکت‌کننده
0 +
شهر ایران
0 +
شهر خارج از ایران
0 +

شرکت‌کنندگان قبلی دوره چه تجربه‌ای داشتند؟

مریم کبیری

"ترویج کتابخوانی برام مهم شد"

تجربه‌ی شرکت در دوره تسهیلگری مقدماتی برای من بسیار با ارزش بود و اهمیت ترویچ کتابخوانی رو به من یادآوری کرد. چون علاوه‌بر محتوای پربار، مدرس دوره خانم فریبا اقدامی هم به مطالب کاملا تسلط داشتند و به ما چگونگی ترویج کتاب و اهمیت اون، فعالیت‌هایی که می‌تونیم از هر کتاب استخراج کنیم و نحوه‌ی انتخاب کتاب برای گروه سنین مختلف رو آموزش دادند

ماجده مقصودی

"فقط تسهیلگری یاد نگرفتم"

اینجا و در دوره تسهیلگری مقدماتی من فقط تسهیلگری رو یاد نگرفتم. من عشق و دوستی به کتاب، تغییر نگاه نسبت به کتاب و آدم‌ها رو یاد گرفتم. محتوای دوره، افرادی که در دوره شرکت کردند و بعد به دوستام تبدیل شدن و مدرس دوره همگی دست به دست هم دادن تا به بهترین شکل ممکن تسهیلگری کتاب رو یاد بگیرم. 

سپیده مومن‌زاد

"یاد گرفتم پذیرا باشم"

من از پاییز ۹۹ مسیر تسهیلگری خودم رو با دوره‌های ازتا شروع کردم. چیزی که از اون سال‌ تا الان تو ذهنم مونده، دقت و وسواس خانم اقدامی تو انتخاب کتاب هر جلسه بود. همیشه برای ما کتاب‌هایی رو انتخاب می‌کردند که ما رو به چالش می‌کشیدن و وادار می‌کردند که از تمام توانایی‌هامون استفاده کنیم، تک‌بعدی نباشیم، طرز فکرهای مختلف رو بخونیم و قدرت پذیرش اون‌ها رو داشته باشیم. 

سارا کریمی

"بازی‌ها و فعالیت‌های کتابی"

دوره تسهیلگری برای من فرصتی بود تا با آدم‌هایی آشنا بشم که دغدغه‌ی مشترک دارند. دغدغه‌ی کتابخوانی و رشد و آموزشی که از طریق اون برای آدم‌ها اتفاق میفته. این دوره من رو از یک خواننده‌ی منفعل کتاب، به آدمی تبدیل کرد که زمان مواجهه با یک کتاب فکر می‌کنم که چه تمرین‌ها، فعالیت‌ها و سوالاتی می‌شه از دل اون بیرون کشید.

سوالات نسبتا متداول

برای شرکت در دوره باید اپلیکیشن اسپات‌پلیر را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. پس از آن به شما لایسنس کد داده می‌شود که با وارد کردن آن در اپلیکیشن می‌توانید دوره را تماشا کنید. 

خیر. در پایان این دوره، گواهینامه‌ گذراندن دوره مقدماتی برای شما صادر نمی‌شود.
بعد از گذراندن حداقل سه دوره‌ی فعال در پیشرفته برای شما مدرک صادر خواهد شد.

خیر. تسهیلگری کتابخوانی به دانش و مهارت کافی نیاز دارد و این دو زمان‌بر است و ممارست و تجربه‌ای بیشتر می‌طلبد. 

بله چون می‌توانید از تکنیک‌های آموزش داده شده، برای کودک خود یا اقوام و اطرافیان استفاده کنید.

بله. دوره‌های تسهیلگری پیشرفته به‌شکل آنلاین برگزار می‌شود که شامل سه دوره‌ی چهار جلسه‌ای‌ست.
می‌توانید هر دوره را جداگانه ثبت‌نام کنید.

خیر. در پایان دوره برای ارزیابی عملکرد، به هر شرکت‌کننده یک کتاب کودک یا نوجوان معرفی می‌شود تا در فرصت یک هفته‌ای برای آن طراحی گفتگو و فعالیت کند.
پس از بررسی نتایج و موفقیت در این بخش می‌توانید وارد دوره پیشرفته شوید.

بله. می‌توانید در گروه تلگرامی که برای شرکت‌کنندگان اختصاص داده‌ایم پرسش‌تان را مطرح کنید. تیم پشتیبانی پاسخگوی شما خواهندبود.

سدجاد

من سدجادم، معمولا اصرار دارم یه «د» به وسط اسمم اضافه کنم؛ چون اینجوری به خودم نزدیک‌تره. دانشگاه رو نصفه ول کردم، یه داستان‌فروشی به اسم ریدتودریم دارم و نون شبم رو از مارکتینگ در میارم.از دیدن چیزها همون شکلی که هستن خوشم میاد. حفره‌ها و تیرگی آدم‌ها من رو به خودشون بیشتر از زیبایی‌هاشون جذب می‌کنن.در نهایت آدم تو دو سه خط نوشته جا نمی‌شه.