رواق

در رواق چه می‌گذرد؟

همه ما در زندگی با گرفتاری‌ها و یا مسائل شخصی متعددی مواجهیم ولی جامعه‌شناسان به ما می‌گویند که این مشکلات در جایی دیگر یعنی در روابط اجتماعی ریشه دارد، حتی شخصی‌ترین احساسات ما هم ریشه‌های اجتماعی دارد. در گروه رواق با مفهومی آشنا می‌شویم که ابزار کار جامعه‌شناسان است: «تخیلِ جامعه‌شناسانه». بعضی از کتاب‌های جامعه‌شناسی را با هم می‌خوانیم تا دریابیم جامعه‌شناسان با چه عینکی به دنیای اطراف خود نگاه می‌کنند و چگونه می‌بینند.
میانگین سنی
0 +
تعداد کتاب
0 +
ماه فعالیت
0 +
عضو فعال
0 +

کتاب

می‌توان موضعی میانه بین نسبی‌گرایی و بنیادگرایی اتخاذ کرد؛ نه فقط در حوزه‌ی دین و اخلاق بلکه در حوزه‌ی سیاست. ایدئولوژی‌های رادیکال اغلب بنیادگرایانی را می‌پرورد که می‌خواهند سلطه‌ی بدیهی جهان‌بینی‌شان را تثبیت کنند. از سوی دیگر نسبی‌گرایان سیاسی هم می‌خواهند سیاست را از هر حقیقت اخلاقی جدا کنند. ما نمی‌توانیم از آزادی‌ها و حقوق خودمان دم بزنیم اما آن را تا حد آرا یا سلیقه‌های محض تقلیل دهیم و مثلاً بگوییم: «من شکنجه را محکوم می‌کنم، اما به حق تو برای مخالفت احترام می‌گذارم.» با همان لحنی که انگار داریم می‌گوییم: «من موتسارت را ترجیح می‌دهم اما تو آزادی بتهوون را ترجیح بدهی.» سیاست میانه‌روی هم از نسبی‌گرایی و هم از بنیادگرایی دوری می‌کند.

تسهیلگر

متولد ۱۳۴۰ در شهر تهران هستم و تحصیلاتم را در دانشگاه تهران در رشته جامعه‌شناسی انجام دادم. کار اصلی من پژوهش است و تا کنون چندین پیمایش را در سطح ملی انجام داده‌ام. در دانشگاه تدریس می‌کردم ولی چندین سال است که تدریس را کنار گذاشته‌ام ‌و عمدتاً به کارهای پژوهشی مشغولم.

زمان

سه‌شنبه‌ها ۱۷:۴۵ - ۱۹:۱۵

موضوع گروه

جامعه‌شناسی

شیوه برگزاری

حضوری

رواق برای من بخشی از جریان زندگیم شده. تجربه خواندن و بحث در مورد کتاب‌ها، متن‌های کوتاه، مقالات، دیدن و بحث در مورد فیلم‌ها، شنیدن موسیقی و بحث در موردش. و از همه مهمتر تجربه خواندن و بحث در مورد جامعه و در واقع دنیایی که توش زندگی می‌کنم. به قول دکتر گودرزی، تسهیلگر گروه، ما در رواق به دنبال تخیل جامعه‌شناسی هستیم، و اون چیزیه که دید من رو نسبت به خیلی از مسائل تغییر داده.

بهزاد معظمی

عضو گروه رواق

یک روز رایگان مهمون رواق باش!

یک روز رایگان مهمان گروه رواق باش!

یک روز رایگان مهمان گروه رواق باش!

اعضای گروه رواق

اعضای گروه رواق

تاریخچه کتاب‌های گروه

فرزندان سانچز
فرزندان سانچز
ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی
ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی

تاریخچه
کتاب‌های گــــــــروه

فرزندان سانچز
فرزندان سانچز
ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی
ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی

برای مشاوره یا ثبت‌نام ما اینجا هستیم

سدجاد

من سدجادم، معمولا اصرار دارم یه «د» به وسط اسمم اضافه کنم؛ چون اینجوری به خودم نزدیک‌تره. دانشگاه رو نصفه ول کردم، یه داستان‌فروشی به اسم ریدتودریم دارم و نون شبم رو از مارکتینگ در میارم.از دیدن چیزها همون شکلی که هستن خوشم میاد. حفره‌ها و تیرگی آدم‌ها من رو به خودشون بیشتر از زیبایی‌هاشون جذب می‌کنن.در نهایت آدم تو دو سه خط نوشته جا نمی‌شه.